søndag den 20. oktober 2013

Multiplikatoreffekten

Nej det er ikke en ny funktion i Calc.

Multiplikatoreffekten (http://da.wikipedia.org/wiki/Multiplikatoreffekt ) er et økonomisk fagudtryk, der beskriver de samlede konsekvenser af ændringer i en variabel.

Helt simpelt handler det om, hvordan vi bruger vores penge. De fleste vil sikkert være enige i, at det samfundsmæssigt er mere nyttigt at købe en danskproduceret vare frem for en vare produceret udenfor Danmark. Hvis vi køber en vare som er produceret i Danmark, er der medarbejdere i en dansk virksomhed, som har et arbejde. De tjener penge og de betaler skat. Men ikke nok med det, de forbruger også penge. De køber ind hos købmanden og de køber tøj. Nu har købmanden og tøjforretningen fået højere omsætning, hvilket betyder at de kan betale løn til deres ansatte, som betaler skat og købe varer.

Multiplikatoreffekten er på et eller andet plan ret teoretisk, for der antages at der er en samlet effekt af at vi alle sammen gør det - eller ikke gør det. Alle køber naturligvis mad og tøj, men jo flere penge vi har mellem hænderne, jo flere penge bruger vi.

Hvor stor effekten af at “købe dansk” er, kan diskuteres, men der er ingen tvivl om at der er en positiv effekt.

Relationen til open source og dermed LibreOffice kommer ind, når vi ser på, hvordan en virksomhed eller offentlig myndighed køber software. Mange af de proprietære systemer ejes af udenlandske (f.eks. amerikanske) virksomheder, og en stor del af licensudgifterne går ud af landet.

Dette til forskel fra open source software, hvor virksomhedens udgifter typisk vil være i form af interne medarbejdere, danske konsulenter eller danske programmører.

Den samfundsmæssige nytte af en brugt krone er altså højere, hvis den pågældende krone bliver brugt til open source software som LibreOffice frem for købesoftware.

At open source derudover ofte er billigere end købesoftware er en helt anden sag.